Internetbankieren biedt geweldige mogelijkheden, zolang u dat veilig doet. Andersom kent het ook risico’s, waarvoor zowel de banken als gebruikers zoals u een verantwoordelijkheid dragen. De banken hebben een aantal voorwaarden opgesteld, om een einde te maken aan de wirwar van regels, aansprakelijkheden en verantwoordelijkheden.

Slachtoffer geworden van bankfraude en is uw rekening leeggeroofd? Of lijkt er iets mis te zijn gegaan bij het digitaal of internetbankieren? Door u netjes aan de belangrijke voorwaarden te houden kunt u het risico daarop een stuk kleiner maken. 

Voorwaarden voor internetbankieren

Benieuwd welke voorwaarden de banken stellen als u gebruik wilt maken van internetbankieren? We zetten ze voor u op een rij: 

  • Houd sterke beveiligingscodes geheim
    • Leen uw (zakelijke) bankpas niet uit
    • Gebruik beveiligde apparatuur
    • Controleer de bankrekening
    • Meld incidenten en volg aanwijzingen op

Tip: officieel gaat het om de ‘uniforme bankvoorwaarden’. Ze gelden bij alle banken en voor iedere gebruiker. Het moet voorkomen dat u te maken krijgt met onredelijke voorwaarden en voorschriften. 

1. Houd sterke beveiligingscodes geheim

Banken verplichten u de beveiligingscodes geheim te houden. Het is niet toegestaan om die met anderen te delen, ook niet als u iemand anders ‘even een betaling’ wilt laten doen. Dat is privé geen goed idee en ook zakelijk brengt het grote risico’s met zich mee.

Voorkom dat de beveiligingscodes in verkeerde handen te vallen, door die geheim te houden. En merkt u dat het beter werkt als er iemand anders in kan loggen, om de betalingen te regelen? Zorg er dan voor dat die persoon een eigen beveiligingscode ontvangt. Het is op die manier niet nodig om die te delen, zodat u netjes voldoet aan de voorwaarde van de bank om te internetbankieren.

Tip: kunt u zelf een wachtwoord of inlogcode kiezen? Het is uw verantwoordelijkheid om een sterke code te kiezen, die anderen niet zomaar kunnen kraken (of raden). 

2. Leen uw (zakelijke) bankpas niet uit

Het is niet toegestaan om uw bankpas uit te lenen. Dat geldt voor particuliere passen, net als voor zakelijke passen. Hierbij geldt eigenlijk hetzelfde als bij de bovenstaande voorwaarde van de banken.

Blijkt dat iemand anders de pas regelmatig wil gebruiken of dat dit binnen de organisatie beter uitkomt? Het is belangrijk om die persoon dan een eigen pas aan te laten vragen. Op die manier hoeft u de bankpas niet uit te lenen, zodat u daarmee niet in de problemen kunt komen. 

3. Gebruik beveiligde apparatuur

Het is belangrijk om beveiligde apparatuur te gebruiken, als u aan de slag wilt met internetbankieren. Dat voorkomt dat er iemand mee kan kijken als u gegevens intypt. Of dat er andere software mee kan draaien, die belangrijke gegevens achterhaalt en doorstuurt.

Het is uw verantwoordelijkheid om bijvoorbeeld gebruik te maken van oplossingen tegen spam en virussen. Daar kunnen we u bij Spete goed bij helpen. Wij zorgen ervoor dat u de systemen veilig kunt gebruiken, zowel voor internetbankieren als voor allerlei andere toepassingen. 

Tip: minstens zo belangrijk is het om regelmatig back-ups te maken en andersom de updates te doen. Voor het besturingssysteem en bijvoorbeeld de browser. Dat voorkomt ‘achterdeurtjes’ die criminelen kunnen gebruiken, bijvoorbeeld tijdens het internetbankieren. 

4. Controleer de bankrekening

Zelfs als u een veilige computer gebruikt en u alle updates heeft gedaan kan er een keer wat mis gaan. Op het moment dat u de bankpas zelf bezit en u de codes niet met anderen heeft gedeeld. Het is daarom altijd belangrijk om zelf de bankrekening te controleren.

Tip: zeker weten of u op de website van de bank zit? Klik op het (groene) slotje in de adresbalk. Staat daar een certificaat van de bank? Dan klopt het adres en kunnen uw gegevens niet in verkeerde handen vallen.

Controleer bovendien naar welke bankrekening u een bedrag over wilt maken. Steeds meer banken kijken na of het rekeningnummer klopt met de tenaamstelling die u invoert. Is dat niet het geval? Dan krijgt u een waarschuwing. Dat moet voorkomen dat u per ongeluk geld overmaakt naar iemand anders. Het valt niet mee om dit nog terug te krijgen, als u niet kunt aantonen dat er sprake is van (bank)fraude.

5. Meld incidenten en volg aanwijzingen op

Gaat er iets mis tijdens het internetbankieren of vertrouwt u het niet helemaal? Het is belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met de bank. Dat is de enige manier om aan te geven dat de bank mee moet kijken.

Vermoedt u fraude, is de betaling niet goed gegaan of wordt er geld afgeschreven door een onbekende rekening? In al die gevallen is het belangrijk om meteen contact op te nemen. En minstens zo belangrijk, om bij de bank aan te geven wat er aan de hand is en dat u wilt dat de bank er naar kijkt.

Houd er rekening mee dat de bank u aanwijzigingen kan geven, over wat er moet gebeuren. Het is belangrijk om die aanwijzigingen netjes op te volgen. Verbeter op die manier de beveiliging of zorg ervoor dat criminelen niet meer geld kunnen afschrijven. Door goed mee te werken verkleint u het risico op meer problemen met internetbankieren. 

Veilig internetbankieren: zakelijk en privé

Wilt u veilig internetbankieren, zowel zakelijk als privé? Bij Spete weten we wat ervoor nodig is om bijvoorbeeld veilig gebruik te maken van het netwerk. Dankzij beheer door onze professionals of met de juiste aanwijzingen. Het voorkomt problemen en zorgt er aan de andere kant voor dat u daar onbezorgd mee aan de slag kunt. U voldoet netjes aan de voorwaarden voor internetbankieren, om geld over te maken en betalingen te ontvangen.  

Meer weten over veilig internetbankieren of heeft u vragen over onze ICT diensten? Bel ons op telefoonnummer 024 – 844 01 00, stuur ons een e-mail naar info@spete.nl of gebruik ons contactformulier. We horen graag van u.